FISK OCH FISKE I DALÄLVEN

Tisdagen den 21 februari 2017 kl. 19:00

på Biblioteket i Skutskär

Kalle Gullberg, Länsfiskekonsulent, berättar om både fisk och fisket

i Dalälven. Kalle arbetar på Länsstyrelsen i Gävle.

Gratis inträde

GÄSTRIKLANDS FLORA

Tisdagen den 21 mars 2017 kl. 18:30

på Biblioteket i Skutskär

Peter Ståhl, redaktör och huvudförfattare till den nyutkomna Gästriklands flora, besöker oss och berättar om floraprojektet samt visar växtbilder.

ÅRSMÖTE

Direkt efter Peters föredrag kommer vi att ha årsmöte för Naturskyddsföreningen Älvkarleby. Välkomna alla medlemmar!

LYSSNA PÅ NATTSÅNGARE

En sen kväll i början av juni lyssnar vi på nattsångare på Marma skjutfält, en riktig höjdarlokal för nattsångare. Vilken kväll det blir måste bli beroende av väder och tillgänglighet till Marma skjutfält. Anmäl ditt intresse senast måndag 29/5 till Andreas Press (tel. 070-3134360)

TROLLSLÄNDOR OCH ORKIDÉER VID STORFJÄRDEN

I början av juli gör vi en utflykt till ett rikkärr vid Storfjärden för att spana efter sällsynta trollsländor (t.ex. dvärgflickslända) och orkidéer (t.ex. gulyxne och knottblomster). Eftersom trollsländor är väderkänsliga bestäms valet av utflyktsdag av lämpligt väder. Preliminär dag är lördag den 8 juli. Anmäl ditt intresse senast tisdag 27/6 till Tore Dahlberg (tel. 070-3810435).

HÄR FINNS MÅNGA FLER UTFLYKTER I LÄNET:

Biotopia: http://www.biotopia.nu/kalender

Upplands botaniska förening: http://upplandsbotaniska.se/